Marketing is het op de kaart zetten van een merk, product of dienst en proberen de consument te overtuigen van deze boodschap. De traditionele manier van marketing gaat niet via het internet, maar online marketing lijkt ieder jaar populairder te worden. Zo geven bedrijven enorme budgetten uit aan online marketing en steeds minder aan offline marketing. Hoe komt dat en wat is eigenlijk het verschil?
Verschuiving naar online:
De reden dat bedrijven hun doelgroep steeds meer online proberen te vinden, is omdat de doelgroep ook steeds vaker online te vinden is. Waar we vroeger de krant lazen, lezen we nu het nieuws op internet. Een verzekering sloot je voorheen af via je tussenpersoon, tegenwoordig doe je dat op internet. Steeds meer dingen kopen we online. Bovendien zijn we een groot deel van de tijd te vinden op sociale media. Bedrijven spelen hier maar al te graag op in, om zo de consument op een online manier te vinden.
Online advertenties:
Op het internet kom je steeds vaker advertenties tegen van bedrijven die iets van je willen. Denk aan gesponsorde zoekresultaten in Google of advertenties tussen de updates van je vrienden op Facebook. Bedrijven betalen grote bedragen om je op die manier te kunnen bereiken. En met succes. Consumenten kopen steeds meer online en laten zich ook makkelijker beïnvloeden door grote sociale media, drukbezochte websites of invloedrijke vloggers. Bedrijven als Google, Facebook en Instagram maken het mogelijk om als adverteerder je doelgroep via hun kanalen te bereiken.
Marketing via je smartphone:
Niet alleen via je computer weten bedrijven je vaak te vinden, ook via de smartphone gebeurt dat steeds vaker. De smartphone is meer dan een telefoon vandaag de dag, het is een apparaat waarbij het internet ons aan de voeten ligt. We worden daarmee makkelijker bereikbaar voor bedrijven die ons willen beïnvloeden. Ga maar eens na hoeveel advertenties jij op een dag ziet terwijl je je mail leest, op sociale media aan het kijken bent of een nieuws-app doorleest.
Dus kan een bedrijf met commerciële doelstelling tegenwoordig nog zonder online marketing? WIj denken van niet.
Categorieën
Bedrijfsleven: Artikelen gerelateerd aan bedrijfsleven. lees informatief
Eten & drinken: Artikelen gerelateerd aan eten en drinken. lees informatief
Flora en fauna: Artikelen gerelateerd aan flora en fauna. lees informatief
Geldzaken: Artikelen gerelateerd aan geldzaken. lees informatief
Gezondheid: Artikelen gerelateerd aan gezondheid. lees informatief